You can not select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.

82 lines
2.1 KiB

#ifndef __PUNKT3D_h
#define __PUNKT3D_h
#include <iostream>
#include <cmath>
#include <SDL_opengl.h>
#include "emath.h"
namespace segl {
class Punkt3D {
public:
Punkt3D();
Punkt3D(float, float, float);
~Punkt3D() { };
float x, y, z;
void set(float, float, float);
float abs() const;
Punkt3D kreuzprodukt(const Punkt3D&) const;
void normalize();
Punkt3D getNormalized() const;
bool isNormalized() const;
float calcAngle(Punkt3D b) const;
Punkt3D getOrtographic() const;
Punkt3D getOrtographic2() const;
void print(std::string="") const;
// Operatoren
Punkt3D operator+(const Punkt3D&) const;
Punkt3D operator-(const Punkt3D&) const;
Punkt3D& operator+=(const Punkt3D&);
Punkt3D& operator-=(const Punkt3D&);
Punkt3D operator+(const float&) const;
Punkt3D operator-(const float&) const;
Punkt3D operator*(const float&) const;
Punkt3D operator/(const float&) const;
Punkt3D& operator+=(const float&);
Punkt3D& operator-=(const float&);
Punkt3D& operator*=(const float&);
Punkt3D& operator/=(const float&);
float operator*(const Punkt3D&) const;
Punkt3D operator-() const;
bool operator==(const Punkt3D&) const;
bool operator!=(const Punkt3D&) const;
friend Punkt3D operator+(const float&, const Punkt3D&);
friend Punkt3D operator-(const float&, const Punkt3D&);
friend Punkt3D operator*(const float&, const Punkt3D&);
friend Punkt3D operator/(const float&, const Punkt3D&);
friend std::ostream &operator<<(std::ostream &ostr, const Punkt3D &r);
};
} // namespace segl
float abs(const segl::Punkt3D&);
// OpenGL-Functions for Punkt3D
// #ifdef GLAPI
void glVertex3f(const segl::Punkt3D&);
void glTranslatef(const segl::Punkt3D&);
void glNormal3f(const segl::Punkt3D&);
void glRotatef(const float&, const segl::Punkt3D&);
// Funktionen mit richtgen bezeichnern
void glVertexP3D(const segl::Punkt3D&);
void glTranslateP3D(const segl::Punkt3D&);
void glNormalP3D(const segl::Punkt3D&);
void glRotateP3D(const float&, const segl::Punkt3D&);
void gluLookAt(const segl::Punkt3D &pos, const segl::Punkt3D &viewport, const segl::Punkt3D &normal);
// #endif /* GLAPI */
#endif